A centralidade do problema da aquisição das línguas nos estudos em gramática generativa

4 Março 2016, 14:00 Ana Lúcia Santos

A aquisição como área de investigação. A aquisição como questão central em gramática generativa. Um debate clássico: a perspetiva inatista vs. a perspetiva behaviorista; a perspetiva inatista vs. a perspetiva construtivista. O debate atual: perspetiva generativista vs. perspetiva "usage-based".

Chomsky, N. (1986) Knowledge of Language. Its Nature, Origin and Use. Westport / Connecticut / London: Praeger. [Bib. FLUL, pasta]


Crain, Stephen (2012) The emergence of meaning. Cambridge: Cambridge University Press. [a ler: pp. 64  e seguintes] [Bib. FLUL]


Crain, S. e Pietroski, P. (2001) Nature, nurture and Universal Grammar. Linguistics and Philosophy. 24: 139-185. [dropbox]


Guasti, M. T. (2002) Language Acquisition. The Growth of Grammar. Cambridge, Mass./London: The MIT Press. [Cap. 1] [Bib. FLUL]


Johnson, J. & E. Newport (1989) Critical period effects in second language learning: The influence of maturational state on the acquisition of English as a second language. Cognitive Psychology. 21: 60-99. [dropbox]


Lust, B. & C. Foley (eds.) (2004) First Language Acquisition. The Essential Readings. Malden / Oxford / Victoria: Blackwell.  [pasta]


Tomasello, M. (2000) Do young children have adult syntactic competence? Cognition. 74: 209-253.


Valian, V. (2014) Arguing about innateness. Journal of Child Language. 41(S1): 78-92. [Bib.FLUL]