Estado da Arte e Novas Perspectivas
HIS7.716823 Semestres I e II 2023-24
ECTS | Creditos: 12 3º ciclo
Sérgio Campos Matos, Maria Eugénia Rodrigues e Covadonga Valdaliso
Programa e objectivos
1. construção de um estado da arte temático: objectivos e métodos
2. problemas de conceptualização em história
3. construção do discurso: história, narrativa e escrita
4. balanços críticos da historiografia sobre temáticas específicas : apresentação, comentário e debate de ensaios apresentados pelos estudantes
Pretende-se o treino de
1) construir balanços críticos sobre a historiografia em domínios específicos.
2) analisar argumentos usados na estruturação de teses historiográficas.
3) debater problemas conceptuais.
4) estimular o sentido de interrogação.
Programme and goals
1. the construction of a thematic state of the art: aims and methods
2. problems of conceptualisation in history
3. discourse construction: history, narrative and writing.
4. critical reviews of historiography on specific themes:
presentation, commentary and discussion of essays presented by
the students
This seminar aims at training
1) to build reviews of historiography in specific fields;
2) to analyse arguments used in the structuring of historiographical theses;
3) to debate conceptual problems;
4) to stimulate of a sense of questioning.
Metodologia e avaliação
Exposições teóricas em torno de problemas centrais relativos às temáticas do programa. Comentários críticos e debates de estudos relevantes para aprofundar o conhecimento dos temas e problemas do programa. Apresentações orais e debate de resultados de trabalhos de em curso.
1. exposição oral - máximo 15 m – e debate no final do II semestre. 40%
2. trabalho escrito: máximo de 6000 palavras, incluindo notas e bibliografia. 60%
duas possibilidades:
a) exposição crítica do estado da arte sobre o tema da tese ou
b) reflexão crítica a partir de uma ideia, um conceito ou um método, expostos numa ou várias conferências ouvidas pelo doutorando, aplicados a um tópico relacionado com a tese
Methodology and assessment
Theoretical presentations on central problems related to the topics of the programme. Critical comments and debates on relevant studies to deepen knowledge of the programme's themes and problems. Lectures and discussion of results of ongoing work.
1. a lecture - maximum 15 m - followed by a debate by the end of the II semester 40%
2. a written paper: maximum 6000 words, including notes and bibliography 60%
two options:
a) a state of the art on the topic of the thesis
b) a critique of an idea, a concept or a method, presented in one or more lectures, heard by the PhD student, applied to a topic related to the thesis
Bibliografia
ARMITAGE, D. E GULDI, J., The History Manifesto, Cambridge: Cambridge University Press, 2014
BOOTE, David and BEILE, Penny, “Scholars Before Researchers :on the centrality of the dissertation Literature Review in Research Preparation” Educational Researcher, Vol. 34, No. 6, pp. 3–15
BURKE, P. , What is the history of knowledge? Cambridge: Polity Press, 2012.
DELACROIX, C. et al. (eds.), Historiographies. Concepts et débats, 2 vols., Paris : Gallimard, 2010.
GALVAN, J. L., & GALVAN, M. C. Writing literature reviews: A guide for students of the social and behavioral sciences. Nova Iorque, Routledge, 2017.
HART, Chris Doing a Literature Review Releasing the Social Science Research Imagination, Londres, Sage, 2018 (1ª ed. 2003).
HERRERA,Perfecto Preparing and writing the state of the art review https://www.researchgate.net/publication/304771756_Preparing_and_writing_the_state_of_the_art_review_2016_version [consult. 2-12-2019]
HUNT, L., Historia. Porqué importa?, Madrid, Alianza Ed., 2019
RENS , Bod, A New History of the Humanities: The Search for Principles and Patterns from Antiquity to the Present, Oxford: Oxford University Press, 2013
RANDOLPH, Justus “A Guide to Writing the Dissertation Literature Review”, Practical Assessment, Research, and Evaluation Volume 14, 2009 https://scholarworks.umass.edu/pare/vol14/iss1/13.
WAGNER, G., LUKYANENKO, R. and PARÉ, G., “Artificial intelligence and the conduct of literature reviews”, Journal of Information Technology, vol. 37(2), 2022, 209–226 https://journals.sagepub.com › doi › pdf