Estado da Arte e Novas Perspectivas                                                                         3º ciclo

Semestres I e II    2022-23

ECTS | Credits:  12

 

Sérgio Campos Matos, José Damião Rodrigues, Covadonga Valdaliso

 

Programa e objectivos

1. construção de um estado da arte temático: objectivos e métodos

2. problemas de conceptualização em história

3. construção do discurso: historiografia e relato

4. balanços críticos da historiografia sobre temáticas específicas : apresentação, comentário e debate de ensaios apresentados pelos estudantes

 

Pretende-se o treino de

1) construir balanços críticos sobre a historiografia em domínios específicos.

2) analisar argumentos usados na estruturação de teses historiográficas.

3) debater problemas conceptuais.

4) estimular o sentido de interrogação.

 

Programme and goals

 

1. the construction of a thematic state of the art: aims and methods

2. problems of conceptualisation in history

3. discourse construction: historiography and narrative

4. critical reviews of historiography on specific themes:

    presentation, commentary and discussion of essays presented by

    the students

 

 This seminar aims at training

1) the construction of critical assessments of historiography on specific topics;

2) to analyse arguments used in the structuring of historiographical theses;

3) to debate conceptual problems;

4) a stimulation of a sense of questioning.

 

Avaliação

1. exposição oral - máximo 15 m – e debate no final do II semestre.

2. trabalho escrito : máximo de 6000 palavras, incluindo notas e bibliografia;

 

duas possibilidades:

a) exposição crítica do estado da arte sobre o tema da tese ou

b) reflexão crítica a partir de uma ideia, um conceito ou um método, expostos numa ou várias conferências ouvidas pelo doutorando , aplicados a um tópico relacionado com a tese

 

Assessment

1. a lecture - maximum 15 m - followed by a debate by the end of the II semester.

2. a written paper : maximum 6000 words, including notes and bibliography;

 

two options:

a) critical exposition of the state of the art on the topic of the thesis or

b) a critique of an idea, a concept or a method, presented in one or more lectures, heard by the PhD student, applied to a topic related to the thesis

 

Bibliografia

 

ARMITAGE, D. E GULDI, J., The History Manifesto, Cambridge: Cambridge University Press, 2014

BOOTE, David and BEILE, Penny,  “Scholars Before Researchers :on the centrality of the dissertation Literature Review in Research Preparation” Educational Researcher, Vol. 34, No. 6, pp. 3–15

BURKE, P. , What is the history of knowledge? Cambridge: Polity Press, 2012.

DELACROIX, C. et al. (eds.), Historiographies. Concepts et débats, 2 vols., Paris : Gallimard, 2010.

HART, Chris  Doing a Literature Review Releasing the Social Science Research Imagination, Londres, Sage, 2018 (1ª ed. 2003).

HERRERA, Perfecto Preparing and writing the state of the art review https://www.researchgate.net/publication/304771756_Preparing_and_writing_the_state_of_the_art_review_2016_version [consult. 2-12-2019]

HUNT, L., Historia. Porqué importa?, Madrid, Alianza Ed., 2019

RENS , Bod, A New History of the Humanities: The Search for Principles and Patterns from Antiquity to the Present, Oxford: Oxford University Press, 2013

RANDOLPH, Justus “A Guide to Writing the Dissertation Literature Review”, Practical Assessment, Research, and Evaluation Volume 14, 2009   https://scholarworks.umass.edu/pare/vol14/iss1/13