Estado da Arte e Novas Perspectivas 3º ciclo
Semestres I e II 2022-23
ECTS | Credits: 12
Sérgio Campos Matos, José Damião Rodrigues, Covadonga Valdaliso
Programa e objectivos
1. construção de um estado da arte temático: objectivos e métodos
2. problemas de conceptualização em história
3. construção do discurso: historiografia e relato
4. balanços críticos da historiografia sobre temáticas específicas : apresentação, comentário e debate de ensaios apresentados pelos estudantes
Pretende-se o treino de
1) construir balanços críticos sobre a historiografia em domínios específicos.
2) analisar argumentos usados na estruturação de teses historiográficas.
3) debater problemas conceptuais.
4) estimular o sentido de interrogação.
Programme and goals
1. the construction of a thematic state of the art: aims and methods
2. problems of conceptualisation in history
3. discourse construction: historiography and narrative
4. critical reviews of historiography on specific themes:
presentation, commentary and discussion of essays presented by
the students
This seminar aims at training
1) the construction of critical assessments of historiography on specific topics;
2) to analyse arguments used in the structuring of historiographical theses;
3) to debate conceptual problems;
4) a stimulation of a sense of questioning.
Avaliação
1. exposição oral - máximo 15 m – e debate no final do II semestre.
2. trabalho escrito : máximo de 6000 palavras, incluindo notas e bibliografia;
duas possibilidades:
a) exposição crítica do estado da arte sobre o tema da tese ou
b) reflexão crítica a partir de uma ideia, um conceito ou um método, expostos numa ou várias conferências ouvidas pelo doutorando , aplicados a um tópico relacionado com a tese
Assessment
1. a lecture - maximum 15 m - followed by a debate by the end of the II semester.
2. a written paper : maximum 6000 words, including notes and bibliography;
two options:
a) critical exposition of the state of the art on the topic of the thesis or
b) a critique of an idea, a concept or a method, presented in one or more lectures, heard by the PhD student, applied to a topic related to the thesis
Bibliografia
ARMITAGE, D. E GULDI, J., The History Manifesto, Cambridge: Cambridge University Press, 2014
BOOTE, David and BEILE, Penny, “Scholars Before Researchers :on the centrality of the dissertation Literature Review in Research Preparation” Educational Researcher, Vol. 34, No. 6, pp. 3–15
BURKE, P. , What is the history of knowledge? Cambridge: Polity Press, 2012.
DELACROIX, C. et al. (eds.), Historiographies. Concepts et débats, 2 vols., Paris : Gallimard, 2010.
HART, Chris Doing a Literature Review Releasing the Social Science Research Imagination, Londres, Sage, 2018 (1ª ed. 2003).
HERRERA, Perfecto Preparing and writing the state of the art review https://www.researchgate.net/publication/304771756_Preparing_and_writing_the_state_of_the_art_review_2016_version [consult. 2-12-2019]
HUNT, L., Historia. Porqué importa?, Madrid, Alianza Ed., 2019
RENS , Bod, A New History of the Humanities: The Search for Principles and Patterns from Antiquity to the Present, Oxford: Oxford University Press, 2013
RANDOLPH, Justus “A Guide to Writing the Dissertation Literature Review”, Practical Assessment, Research, and Evaluation Volume 14, 2009 https://scholarworks.umass.edu/pare/vol14/iss1/13