Sumários

Epigrafia e Linguística Latina.

25 Março 2019, 18:00 Maria Cristina de Castro Maia de Sousa Pimentel

Epigrafia e Linguística Latina - possibilidades de pesquisa sobre a língua latina e a sua variação diacrónica, diatópica, diafásica e diastrática. A importância das fontes para o conhecimento da língua: os textos epigráficos como fontes de um estudo interdisciplinar. Os corpora epigráficos e as humanidades digitais no século XXI.

Ligações para páginas de bases de dados de  corpora epigráficos: http://lldb.elte.hu/en/database/
http://eda-bea.es/pub/search_select.php
http://www.manfredclauss.de
https://edh-www.adw.uni-heidelberg.de/home
http://cle.us.es/clehispaniae/index.jsf;jsessionid=9NMWRi40DNvpDkDW7yG59XkR.undefined
http://www3.uah.es/cil2digital/
http://www.edr-edr.it/default/index.php
http://www.edb.uniba.it
http://www.epigraphia3d.es

Nota: Seminário orientado pela Prof.ª Doutora Catarina Gaspar (FLUL).


Comic papyri and Menander of Athens (ca. 342/1-291/0 BC).

18 Março 2019, 18:00 Maria Cristina de Castro Maia de Sousa Pimentel

a.     Summary

The main aim of the seminar was to introduce the students to current research approaches to the work of the Athenian comic poet Menander (ca. 342/1-291/0 BC), with particular emphasis on the text of his works and on the contribution of papyri to our knowledge of it. The contribution of papyri to our knowledge of the poet’s ancient reception was also explored.

The familiarization of the students with this material and methodological issues relevant to it was achieved mainly through the discussion of a case study: the contribution of new papyri to our knowledge of the first scene of Act IV of Menander’s play Epitrepontes – particularly the scene’s very beginning (see below, under iv-v).

Guidance to bibliography and to other research tools (particularly papyri databases) was also offered.

 

b.     Issues explored

i.               Menander’s ancient reception: his popularity in the ancient Hellenistic and Roman worlds. Specific points: a. contexts of reception: theatres, symposia, education; b. evidence (e.g. archaeological/iconographical, papyri).

ii.             Our access to the text of Menander’s work: not through Byzantine manuscripts; a. comments of/quotations in ancient and Byzantine authors (indirect tradition); b. collections of maxims (gnomologia); c.  adaptations of Menander’s works by the Roman comic poets Plautus and Terence; d. papyri.

iii.           The main Menandrean papyri: a. Cairo codex; b. Bodmer codex; c. P. Sorbonne; d. P. Oxy. 3705 (papyri as evidence for performance)

iv.           The case of Menander’s Epitrepontes Act IV: the contribution of gradually and continuously published papyri to a. our knowledge of the text, b. our knowledge of the play’s ancient reception

v.             More on the case study: Menander’s Epitrepontes, very beginning of Act IV: from papyrus to the production of an edition – methodological issues arising in the process.

Presentation of some current research approaches to Menander and guide to bibliography.


Nota: Seminário orientado pela Doutora Eftychia Bathrellou, investigadora FCT no CEC-FLUL.


Conferência.

11 Março 2019, 18:00 Maria Cristina de Castro Maia de Sousa Pimentel

Os alunos assistiram a uma sessão dos LISBON CLASSICS SEMINARS (promovida pelo Centro de Estudos Clássicos. A conferência, seguida de debate, foi subordinada ao tema: Quintilian and  Wikipedia, e foi da responsabilidade do Professor William J. Dominik (Universidade de Lisboa / Universidade de Otago).



Not Taught.

4 Março 2019, 18:00 Maria Cristina de Castro Maia de Sousa Pimentel

Não houve aula. Segunda-feira de Carnaval.


Conferências dos Lisbon Classical Seminars.

25 Fevereiro 2019, 18:00 Maria Cristina de Castro Maia de Sousa Pimentel

 

Duas conferências, seguidas de discussão:

a) "Quintiliano en la definición de las figuras retóricas de algunos tratados del s. XVIII". pela Professora Maria Asunción Sánchez Manzano (Univ. León);

b) "De heróis e homens ilustres: reconfigurações do elogio no século das luzes", pela Professora Vanda Anastácio (FLUL, Univ. Lisboa).


Nota: Os alunos integraram-se nesta sessão dos Lisbon Classical Seminars, iniciativa do Centro de Estudos Clássicos, promovida pela sua Área RESCRIPTA.