ESTÉTICA E FILOSOFIA DA ARTE

2022

 

 

 

Carlos João Correia/Federico Lauria

 

Este seminário tem como objectivo analisar duas questões centrais da teoria da arte: 1. O que é a Arte? 2. Arte e Emoções. 

Em relação à primeira questão serão analisadas as respostas de Kant, Schelling, Schopenhauer, Bell/Fry, Danto, Dickie, Goodman.

Sobre a segunda questão, serão apresentados os grandes debates sobre as emoções num contexto estético e artístico. Como entender emoções em personagens ficcionais? As emoções estéticas são verdadeiras emoções? O que significa a ideia de que a música expressa emoções? Por que razão gostamos de música triste e da tragédia, sabendo que esses tipos de arte nos fazem sentir tristes?

 

Referências:

1. 

Kant (2016). Crítica da Faculdade do Juízo §44-54. Lisboa: Imprensa Nacional;

Schelling (2020). Sobre a relação das artes plásticas com a natureza. Philosophica nº55-56, 132-163; 

Schopenhauer (2021). O Mundo como Vontade e Representação. Livro 3. Lisboa: Edições 70, 2021; 

Bell (2009). Arte. Lisboa: Texto & Grafia; Fry (2009) “Um Ensaio de Estética”. Arte em Teoria. Braga: Húmus 59-74; 

Danto (2007). “O Mundo da Arte” in O que é a arte? Lisboa: Dinalivro, 79-99; 

Dickie (1969). “Defining Art”. American Philosophical Quarterly, Vol. 6, No. 3, 253-256; 

Goodman (2007). “Quando há arte?” in O que é a arte? Lisboa: Dinalivro, 2007, 119-133.

2.

Davies, S. (1994). Musical Meaning and Expression. Ithaca: Cornell University Press;

Kivy, P. (1999). “Feeling the Musical Emotions”, British Journal of Aesthetics, 39, 1-13;

Lamarque, P. (1981). “How Can We Fear and Pity Fictions”, British Journal of Aesthetics, 21, 291-304;

Nussbaum, M.C. (1992). Love’s Knowledge: Essays on Philosophy and Literature. Oxford: Oxford University Press;

Robinson, J. (2005). Deeper than Reason: Emotion and its Role in Literature, Music, and Art. New York: Oxford University Press;

Smuts, A. (2009). “Art and Negative Affect”, Philosophy Compass, 4, 1, 39-55;

Walton, K.L. (1990). Mimesis as Make-Believe. Cambridge, MA: Harvard University Press.

 

 

Línguas do seminário: português; inglês.

 

 

 

 

 

 

 

AESTHETICS AND PHILOSOPHY OF ART

2022

 

Carlos João Correia/Federico Lauria

 

 

This seminar aims to examine two central questions in art theory: 

1. What is Art? 2. Art and Emotions.

Regarding the first question, the answers from Kant, Schelling, Schopenhauer, Bell/Fry, Danto, Dickie, and Goodman will be analyzed.

On the second question, we will present the main debates concerning emotions elicited by art. Are emotions directed towards fictional characters genuine emotions? How are we to understand affective responses to music and abstract art? What does it mean to say that music expresses emotions? Why do we seek tragedy, sad music, and horror movies, as they elicit negative emotions in us?

 

 

References:

1. 

Kant (2016). Crítica da Faculdade do Juízo §44-54. Lisboa: Imprensa Nacional;

Schelling (2020). Sobre a relação das artes plásticas com a natureza. Philosophica nº55-56, 132-163; 

Schopenhauer (2021). O Mundo como Vontade e Representação. Livro 3. Lisboa: Edições 70, 2021; 

Bell (2009). Arte. Lisboa: Texto & Grafia; Fry (2009) “Um Ensaio de Estética”. Arte em Teoria. Braga: Húmus 59-74; 

Danto (2007). “O Mundo da Arte” in O que é a arte? Lisboa: Dinalivro, 79-99; 

Dickie (1969). “Defining Art”. American Philosophical Quarterly, Vol. 6, No. 3, 253-256; 

Goodman (2007). “Quando há arte?” in O que é a arte? Lisboa: Dinalivro, 2007, 119-133.

2.

Davies, S. (1994). Musical Meaning and Expression. Ithaca: Cornell University Press;

Kivy, P. (1999). “Feeling the Musical Emotions”, British Journal of Aesthetics, 39, 1-13;

Lamarque, P. (1981). “How Can We Fear and Pity Fictions”, British Journal of Aesthetics, 21, 291-304;

Nussbaum, M.C. (1992). Love’s Knowledge: Essays on Philosophy and Literature. Oxford: Oxford University Press;

Robinson, J. (2005). Deeper than Reason: Emotion and its Role in Literature, Music, and Art. New York: Oxford University Press;

Smuts, A. (2009). “Art and Negative Affect”, Philosophy Compass, 4, 1, 39-55;

Walton, K.L. (1990). Mimesis as Make-Believe. Cambridge, MA: Harvard University Press.

 

 

Languages: Portuguese; English.