Temas de Historiografia                                   Sérgio Campos Matos                                             

seminário 2º e 3º ciclo  2023-2024

HIS5.799996

12 ECTS

 

 

Programa e objectivos

1.            História: entre ciências sociais e humanidades.

2.            Historiografia e literatura: que relações?

3.            História conceptual: tensão entre conceptualização e realidade social.

4.            Historiografia, política, acção. O desafio dos presentismos.

 

1. aprofundar a reflexão teórica sobre os tópicos do programa, tendo em conta a pluralidade de escritas da história e as suas relações com outros campos do saber

2. problematizar a relação entre narrativas históricas e conceptualizações em história

3. incentivar investigações no campo historiográfico

 

Programme and goals

1.            History: between social sciences and humanities.

2.            Historiography and literature: what relations?

3.            Conceptual history: tension between conceptualisation and social reality.

4.            History,  politics, action. The challenge of presentisms.

 

1. to enhance theoretical reflection on the topics of the programme, taking into account the plurality of history writings and their relations with other fields of knowledge

2. to discuss the relationship between historical narratives and conceptualisations in history

3. to stimulate research in the historiographical field

 

Metodologia. Avaliação

Exposições teóricas em torno de problemas centrais do programa. Comentários críticos e debates de estudos  relevantes para aprofundar o conhecimento dos temas e problemas em causa. Exposições e debate de trabalhos dos estudantes em curso.

O desempenho dos estudantes será avaliado de forma continuada. Estão previstos dois elementos de avaliação:

1. intervenção oral (c. de 20 minutos)              40%                                                                           

2. trabalho de investigação (máximo 6000 palavras, incluindo notas, fontes e bibliografia seleccionada)                                                        60%

 

 

Methodology. Assessment

Theoretical lectures around central problems related to the themes of the programme. Critical comments and discussion of relevant studies in order to deepen the knowledge of the themes and problems of the program. Lectures and discussion of students' work in progress.

The students' performance will be continuously evaluated. Two elements of assessment are expected:

1. 20 minutes lecture                                                                                                                    40%

2. a essay  or research paper (maximum 6000 words, including notes, sources and selected bibliography)                                                                                                                                   60%

 

Bibliografia

Backhouse, Roger e P. Fontaine (ed.), The History of the Social Sciences Since 1945, Cambridge, C. U. Press, 2010.

Bloxham, Donald , Why History? A History, Oxford,  Oxford U. Pess, 2020.

Bod, Rens,  A New History of the Humanities: The Search for Principles  and Patterns from Antiquity to The Present, Oxford, Oxford U. Press, 2013.

Berger, Stefan  History and  Identity: How Historical Theory Shapes  Historical Practice, Cambridge. C. U. Press, 2022.

Braudel, Fernand, Écrits sur l'histoire, Paris, Flammarion, 1969 (3ª ed. port.2019).

Burrow, John A History of Histories, Londres, Penguin, 2007

Certeau, Michel de L’écriture de l’histoire, Paris, Gallimard, 1975 (ed. port, Rio de Jan, 1982).

Chartier, Roger, A história ou a leitura do tempo, Belo Horizonte, Autêntica Ed., 2009.

Conrad, Sebastian O que é a história global? Lisboa, Ed.70, 2019 (ed. inglesa, 2016)

Delacroix, C. et alia (dirs.), Historiographies. Concepts et débats, 2 vols., Paris,  Gallimard, 2010.

Fernandez Sebastián, J. Historia conceptual en el Atlántico ibérico. Lenguajes, tempos, revoluciones, Madrid, Fondo de Cultura Económica, 2021.

Godinho, V. Magalhães  Les sciences humaines et la mutation du monde. Réflexions inactuelles, Lisboa, Colibri/FCSH, 1998

Hunt, Lynn , History, why it matters, Cambridge, Polity Press, 2018 (trad. esp.2019).

Iggers, George G. Historiography in the Twentieth Century: From Scientific Objectivity to the Postmodern Challenge, Middletown, Wesleyan U. Press, 2005 (1º ed.1997).

Koselleck, Reinhart, Futuro passado, R. Janeiro, Contraponto, 2006 (1ª ed. alemã. 1979)

Id., Histórias de conceitos, Rio de Janeiro, Contraponto, 2020.

Kracauer, Siegrfied, L’histoire des avant-dernières choses (pref. de Jacques Revel),Paris, Ed. Stock, 2006 (1ª ed. em  inglês, 1969).

Paul, Herman,  Historians’ virtues. From Antiquity to the Twenty-First Century, Cambridge,  Cambridge U. Press, 2022.

Ricoeur, Paul  A memória, a história, o esquecimento, S.Paulo, 2010 (ed. fr. 2000)

Rusen, Jorn  A razão histórica. Teoria da história, os fundamentos da ciência histórica, Brasília, Universidade de Brasília, 2010 (1ª alemã, 2001)

Rousso, Henry A última catástrofe. A história, o presente, o contemporâneo, R. de Janeiro, FGV Ed., 2016.

Veyne, Paul, Lisboa, Como se escreve a História, Edições 70, 1983 (1971).

Id., O inventário das diferenças, Lisboa, Gradiva,1989 (ed. fr. 1976)

White, Hayden,  The practical past, Evanston Illinois, Northwestern U. Press, 2014 (ed. Esp. Buenos Aires, 2018).

Woolf, Daniel  A Global History of History, Cambridge,  Cambridge U. Press, 2011.

Woolf, Daniel (ed.) The Oxford History of Historical Writing, 5 vols-, Oxford, Oxford U. Press, 2011-2015.

Zermeño Padilla, G.,  Historias conceptuales, México, El Colegio de Mexico, 2017.