Unidade Curricular | Course Unit

Árabe III  - Arabic III

 

Código da Unidade Curricular | Course ID

82804

 

ECTS | Credits

6

 

Ciclo de Estudos | Level

1.º ciclo

 

Semestre | Semester

1º Semestre

 

Docente(s) | Instructor(s)

Badr Hassanien

 

Língua de ensino | Language of instruction

Português e Inglês (Portuguese and English)

 

Programa | Course description

Gramática:  o definido e o indefinido em frase, oração e período; estruturas frases composta de substantivo + adjetivo ou anexação, os demonstrativos; os números de 11 a 100; os advérbios de modo formados com tanwiin al-fath; as preposições; o dual dos pronomes e substantivos; o nome de ação (maSdar) e os paradigmas do verbo; o maSdar e a anexação;  o pronome interrogativo “limaaDhaa” (porque?) e as partículas usadas na resposta; o tempo futuro, o paradigma do adjetivo superlativo e comparativo; frase nominal com predicado adiantado; o pretérito perfeito dos verbos de dois temas; negação do pretérito perfeito.

 

Cultura: A língua árabe enquanto língua do Alcorão, o Alcorão considerado principal fonte linguística; os passatempos; expressões correntes; expressões usadas na transmissão de más notícias; os dias da semana;

 

Prática: conversação, leitura na aula de textos simples, exercícios escritos e orais; audição e visualização de textos e diálogos gravados sobre tópicos da vida quotidiana; tradução de português para árabe; ditado.

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Grammar: The definite and indefinite articles on a sentence, clause and period, structures of the complex sentence in substantive + adjectives or annexation, the demonstrative; Numbers from 11 to 100; adverbs of manner made with the tanwiin al-fath; prepositions; the dual of pronouns and substantives; the action noun (maSdar) and the paradigms of the verb;the masSdarand the annexation; the interrogative pronoun “limaaDhaa”) (why?) and the particles used on the answer; future tense, the paradigm of the superlative and comparative adjectives; the nominal phrase with the advanced predicade; the past perfect of verbs with two themes; the negative form of the past perfect.

 

Culture: The Arabic language as the language of the Qur'an, the Qur'an considered the main source language; hobbies; common phrases; the phrases used to tell bad news; the days of the week.

 

 Practice: conversation; reading simple texts in class; written and oral exercises; listening and viewing of recorded texts and dialogues on topics of everyday life; Portuguese-Arabic translation; dictation exercise.  

 

Avaliação | Grading and Assessment

A avaliação dos alunos baseia-se em 4 elementos:

-        Dois testes escritos (60%),

-        Um teste oral no fim do semestre (20%),

-        Colaboração nas aulas, trabalhos de casa e portfolio (20%)

 

The student evaluation is based on four elements:

-        Two written tests (60%)

-        An oral test at the end of the semester (20%)

-        Collaboration on classes, homework and portfolio (20%)

 

Bibliografia (selection) | Readings (selection)

-        Kristen Brustad, Mahmoud Al-Batal and Abbas Al-Tonsi, Al-Kitaab Fii Ta Callum Al-cArabiyya: Part Two, 2rd Edition, (2007).

-        Mohammad T. Alhawary, Modern Standard Arabic Grammar, Wiley-Blackwell, 2011.

-        António Dias Farinha, Curso de Árabe, Instituto de Estudos Árabes e Islâmicos, Universidade de Lisboa, Faculdade de Letras, Lisboa, 2001.

-        Badr Hassanien, " O Particípio Passado em Português e Exame Contrastivo com o Árabe", dissertação de mestrado, FLUL, Lisboa 1997.