Sumários

Rhythm in language: perceiving rhythm

2 Março 2021, 14:00 Sónia Frota

Rhythm in speech perception. Rhythm discrimination by adults and infants. Perception of the rhythm of (European and Brazilian) Portuguese. Rhythmic space: relating acoustics and perception. Perceiving the rhythm of varieties of European Portuguese.

[Analisar o ritmo na percepção. Estudos de discriminação rítmica com adultos e bebés. O caso do Português (variedades europeia e brasileira). Espaço rítmico: relação entre os dados acústicos e a percepção. Percepção do ritmo em variedades do Português Europeu.]

 

Leituras: Frota et al. 2002; Cruz & Frota 2014; Nazzi et al. 1998, 2000


Prosodic structure and rhythm in language

23 Fevereiro 2021, 14:00 Sónia Frota

The organization of speech into prosodic constituents. Prosodic phrases and the nature of prosodic structure. Training session on prosodic chunking.

[Organização prosódica. Constituintes prosódicos e a natureza da estrutura prosódica.  Treino em identificação e análise da estrutura prosódica de enunciados.]

 

Readings: Frota (2012, 2014): Ladd (2008): cap. 1-2; Nespor & Vogel (2007): caps 1,2.

 

Introducing rhythm. Notions of rhythm: primitive or derivate? General perceptual mechanisms and rhythm. Prominence, isochrony, and phonetic and phonological properties. Rhythm in speech production: metrics and measurements. The case of Portuguese.

[Introdução ao estudo do ritmo. Noções de ritmo. Ritmo linguístico como um primitivo ou como um derivado. Ritmo como resultante de mecanismos perceptivos gerais (humanos e não humanos) ou específicos. Ritmo como estruturação de proeminências na língua. Ritmo e isocronia. Ritmo e propriedades fonético-fonológicas.]

 

Readings: De la Mora et al. (2013); Nespor (1990); Dauer (1983); Ramus et al. (1999); Arvaniti (2009); Frota & Vigário (2000, 2001); Cruz & Frota (2014)


Not Taught.

16 Fevereiro 2021, 14:00 Sónia Frota

Férias de Carnaval


Prosody: the basics

9 Fevereiro 2021, 14:00 Sónia Frota

Introducing prosody: chunking, prominence, rhythm, melody. Primates, birds, humans and the brain. The organization of speech into prosodic constituents: the prosodic word, the phonological phrase and the intonational phrase.

[Noções fundamentais de prosódia: fraseamento, proeminência, ritmo, melodia. Primatas, aves, humanos e o cérebro. A organização prosódica das línguas. Palavra prosódica, sintagma fonológico e sintagma entoacional.]

 

Readings: Frota (2000): chaps 2,3; Frota (2012, 2014); Nespor & Vogel (1986/2007): chaps 1,2; Ladd (1996/2008): chaps. 1-2; Gussenhoven (2004): chap 2; Friederici (2011).


Studying prosody: an introduction

2 Fevereiro 2021, 14:00 Sónia Frota

Why this course? Students’ presentation of their background and motivation to take the Prosody: Acquisition and Processing course.

Studying prosody: the syllabus and illustrations of experimental research in prosody in different domains of application. The web site of the course: http://labfon.letras.ulisboa.pt/personal/sfrota/PGLing/Prosodia_2021.htm

The virtual class:  https://videoconf-colibri.zoom.us/j/86406985323?pwd=clZuZnRVSEFPa0tlc1Y4emVtY3VLQT09

(password Proso21).

Bibliography, methods, and evaluation. The final grade results from the quality of the work done in class (30%), and the oral and written presentation of a research paper (70%). 

It was established that the January 26 class would be replaced by an additional class at the end of the semester, related to the development of the students’ research projects.

 

Readings: Frota (2011): sections 3, 4, e 5; Mateus et al. (2004): pp. 1059-60, 1066-1076; Frota (2000): chap. 1; Nespor & Vogel (2007): chaps. 1-2.