Sumários

Discussion of Michel Marie's chapter on The French New Wave and Introduction to Cleo de 5 a 7

8 Novembro 2023, 12:30 Mariana Vinagre Liz


Discussion about selected statements in this week's set reading: the main features of the French New Wave as a label, a school and a key movement in film history.

Distinction between the French New Wave and Classical Hollywood Cinema.
The initial sequence of Agnès Varda's Cleo from 5 to 7: what is new?; how is the film "realistic"?; how is it "melodramatic"? Comparison to Italian neorealist cinema.

Revisões sobre a Nouvelle Vague e o filme Cleo de 5 a 7

8 Novembro 2023, 09:30 Mariana Vinagre Liz


Discussão sobre frases seleccionadas do texto de Michel Marie (leitura obrigatória desta semana).

Revisões sobre as principais características do cinema da nova vaga francesa.
Visionamento da sequência inicial de Cléo de 5 a 7 de Agnès Varda. O que há de novo no filme? Como se aproxima e distancia do cinema clássico de Hollywood, por um lado, e do neo-realismo italiano, por outro?
Introdução à questão do feminismo no cinema.

Introduction to French New Wave Cinema

6 Novembro 2023, 12:30 Mariana Vinagre Liz


The cinema of the nouvelle vague: key directors and their films - the right bank and the left bank.

The sociological origins of the term "new wave". Truffaut's article and points drawn from Astruc's concept of "caméra-stylo".
New modes of production and technological innovation: the aesthetics of spontaneity.
Initial sequence of Breathless (Jean-Luc Godard, 1960): main features.
Introduction to the work of Agnès Varda: La Pointe Courte (1954).

Introdução ao Cinema da Nouvelle Vague

6 Novembro 2023, 09:30 Mariana Vinagre Liz


O cinema da nova vaga francesa: principais realizadores e seus filmes - a margem direita e a margem esquerda.

Origens sociológicas do termo. O artigo de Truffaut e a inspiração no conceito de Astruc de "caméra-stylo".
Novos modos de produção e inovações tecnológicas: a estética da espontaneidade.
Visionamento da sequência inicial de O Acossado de Jean-Luc Godard. Discussão das suas principais características.
Introdução ao cinema de Agnès Varda a partir de La Pointe Courte.

Italian Neorealist Cinema and Bicycle Thieves

30 Outubro 2023, 12:30 Mariana Vinagre Liz


Critical summary of this week's set reading by Peter Bondanella.
The final sequence in the film: what themes emerge and how is the opposition between realism and melodrama constructed?
The sequence with the bicycle theft: close textual analysis. In what way do camerawork, mise-en-scène and sound create meaning?