Sumários

Discussion of the chapter "Documentary Photography"

30 Outubro 2020, 14:00 Paula Alexandra Carvalho Alves Rodrigues Horta

Reflection on the social and historical events that are the object of study of documentary photography.

Visual strategies and visual rhetoric in documentary photography.
Discussion about the questions raised about the truth value of documentary Photography.
Visual analysis of photos by Jacob Riis, Lewis Hine, Margaret Bourke White, Dorothea Lange and George Rodger.

For next class:
Read "What is iconography ?" (pp. 3-19)
Read "The Good Eye" (pp. 78-95)
See the prompts in the Course Calendar


Discussion of the chapter "Documentary Photography"

30 Outubro 2020, 12:30 Paula Alexandra Carvalho Alves Rodrigues Horta

Reflection on the social and historical events that are the object of study of documentary photography.

Visual strategies and visual rhetoric in documentary photography.
Discussion about the questions raised about the truth value of documentary Photography.
Visual analysis of photos by Jacob Riis, Lewis Hine, Margaret Bourke White, Dorothea Lange and George Rodger.

For next class:
Read "What is iconography ?" (pp. 3-19)
Read "The Good Eye" (pp. 78-95)
See the prompts in the Course Calendar


Discussion of Grahame Clark's chapter "The Portrait in Photography"

29 Outubro 2020, 14:00 Paula Alexandra Carvalho Alves Rodrigues Horta

Examining the visual register and formal characteristics of portraits by Julia Margaret Cameron, Nadar, Bill Brandt, Vandyk, Paul Strand, August Sander, Yousuf Karsh, Robert Mapplethorp and Cidy Sherman


Discussão do texto de Michael Fried: Absorption and Theatricality.

29 Outubro 2020, 11:00 Alberto Miguel Antunes Arruda

Discussão do texto de Michael Fried: Absorption and Theatricality.


A obra de arte na época da sua possibilidade de reprodução técnica

28 Outubro 2020, 17:00 Joana Matos Frias

Comentário detalhado do ensaio de Walter Benjamin «A obra de arte na época da sua possibilidade de reprodução técnica», com especial destaque para:


i) os conceitos de «aura», de autenticidade e de originalidade;
ii) as implicações da dicotomia entre o «valor de existência» e o «valor de exposição» dos objectos artísticos e não-artísticos, com algumas remissões para o carácter impositivo das imagens na sociedade actual;
iii) a epígrafe de Paul Valéry e o seu texto sobre «a conquista da ubiquidade»;
iv) os paradoxos da fotografia e a importância do retrato.

Esclarecimento de dúvidas.