Sumários

The audiences (3)

29 Outubro 2019, 14:00 Fernanda Pratas

In today's class we finished the description of the approach known as Cultural Studies.
We also did a little game consisting of the observation of an excerpt from an American talk show, followed buy the answering to a small questionnaire.

- Katz , Elihu & Tamar Liebes (1985) Mutual Aid in the Decoding of Dallas :Preliminary Notes from a Cross Cultural Study . In Phillip Drummond &Richard Patterson (eds.) Television in Transition . London: British Film Institute , pp. 187 198
- Katz, Elihu & Tamar Liebes (1990) Interacting With "Dallas": Cross Cultural Readings of American TV. Canadian Journal of Communication 15(1): 4566.
- Turow , Joseph (2014) Media Today: Mass Communication in a Converging World, 5th Edition . New York:


Os meios de comunicação de massa

29 Outubro 2019, 08:00 Jorge Alexandre Loureiro Pinto

1. Os meios de comunicação de massa:

- os velhos e os novos meios de comunicação;

- os média interativos: formas de intervenção do público na interpretação e produção de conteúdos.


2. Análise do texto: 

Nunes, L. P. (2016, abril 2). Tay, o bot que acabou lobotomizado: É a inteligência artificial inconciliável com a estupidez das redes? E, A Revista do Expresso, p. 102.


Aula 13 - Comunicação Social

28 Outubro 2019, 10:00 Silvia Valencich Frota

Introdução à teoria de Habermas. Discussão do texto (cf. antologia).


The audiences (2)

24 Outubro 2019, 14:00 Fernanda Pratas

In this class we introduced the area of research focused on audiences that is known as Cultural Studies, and also become known as Birmingham School (although it has some developments in the United States).
We also watched an excerpt of the tv series Friends and the students then wrote some brief notes interpreting what they had just seen - the idea of this short task was to launch the topic of how individuals in an audience may interpret the same program differently.

Morley, David (2005) Television, audiences and cultural studies. London: Routledge.


Indústria cultural e Cultura de massa

24 Outubro 2019, 08:00 Jorge Alexandre Loureiro Pinto

1. Audição da canção "Televisão”, dos Titãs, e análise da letra, tendo em conta os seguintes temas: visão crítica da cultura, em geral, e da televisão, em particular.

2. Síntese das perspetivas de Adorno & Horkheimer, Walter Benjamim, McLuhan e Humberto Eco sobre a Indústria Cultural e a Cultura de massa.