Sumários

The development and functions of portraiture

16 Outubro 2018, 12:00 Paula Alexandra Carvalho Alves Rodrigues Horta

. The portrait painting and the photographic portrait

. Discussion of Eric Homberger, "J.P. Morgan's Nose: Photographer and Subject in American Portrait Photography":
- the contact between subject and photographer/ the transaction of portrait photography
-the agency of the sitter
- the ambiguity of the pose

Reading for Thursday:
Roland Barthes, Camera Lucida, Chapters 1-12


De Ways of  Seeing, 1º Programa da Série Televisiva e 1º Capítulo do Livro, aos Conceitos de «Code», «Encoding» e «Decoding»

16 Outubro 2018, 10:00 Alcinda Maria Pinheiro de Sousa

  • Procedeu-se à revisão dos sumários da semana anterior.
  • Considerado o uso que Berger faz da palavra «Convention» (logo a abrir o 1º programa de Ways of Seeing e na parte inicial do 1º capítulo do livro com o mesmo título, publicado logo após a série televisiva ter ido para o ar, e também no ano de 1972), prosseguiu-se a análise dos conceitos de «Code», «Encoding» e «Decoding» centrais para a problematização do que se entende por «Visual Culture», quer como objecto(s) de estudo, quer como área de estudos.
  • No contexto da análise em curso, pediu-se aos alunos que lessem o 1º capítulo de Practices of Looking, com especial atenção às suas 5 secções iniciais. Relativamente à 2ª secção, «Representation», foi referido Sir John Everett Millais, 1829–1896, Christ in the House of His Parents (The Carpenter’s Shop), 1849–50, Oil paint on canvas, Support: 864 x 1397 mm, Frame: 1590 x 1873 x 141 mm, (Tate Britain, London).  [Accessed: 16 October 2018]. Available at: <https://www.tate.org.uk/art/artworks/millais-christ-in-the-house-of-his-parents-the-carpenters-shop-n03584>.


Discussion of the chapter "On the Invention of Photographic Meaning"

11 Outubro 2018, 12:00 Paula Alexandra Carvalho Alves Rodrigues Horta

. Examining the narrative quality in photographs

. The polysemic character of the photographic image
. Discussion about the mythical truth-value of the photograph

Video screening:
The Impassioned Eye
The Adventure of Photography: The Photoreporters
The Power of Photojournalism

Reading for Tuesday: 
Graham Clarke, "Introduction" 
Eric Homberger, "J.P. Morgan's Nose: Photographer and Subject in American Portrait Photography"


Os Conceitos de «Code», «Encoding» e «Decoding» Relativamente ao de «Visual Culture»

11 Outubro 2018, 10:00 Alcinda Maria Pinheiro de Sousa

  • Partindo do conceito de «Convention», referido por Berger logo no início do 1º Programa de Ways of  Seeing, foram examinados os conceitos de «Code», «Encoding» e «Decoding» indispensáveis à problematização do que se entende por «Visual Culture» como objecto(s) de uma área de estudos específica.


Discussion of "The photographic image" by Terence Wright

9 Outubro 2018, 12:00 Paula Alexandra Carvalho Alves Rodrigues Horta

. The possibilities and limitations of photography

. The role of the photographer
. The implied narrative of the photograph
. The role of the text accompanying photographs

Reading for Thursday:
"On the Invention of Photographic Meaning" by Allan Sekula
"Introduction" by Graham Clarke
"J.P.Morgan's Nose: Photographer and Subject in American Portrait Photography" by Eric Homberger