Sumários

Hamlet de Shakespeare

28 Março 2023, 08:00 Patrícia Soares Martins


Leitura de passagens do III e IV actos de Hamlet. Identificação do "problema" e do "conflito" do qual depende a totalidade das acções do drama. Algumas das respostas possíveis para essa questão. O problema da sucessão em Hamlet. As circunstâncias políticas que enquadram as acções das principais personagens. 

Hamlet e o teatro: a peça dentro da peça. 

Amy Hempel: In the Cemetery where Al Jolson is Buried (Reasons to Live, 1985)

27 Março 2023, 15:30 Zuzanna Zarebska


Hempel´s style of writing is minimalistic, because she does not focus on the character and plot development traditionally associated with stories. It is not plot driven. However, it is deeply embedded in the American culture and requires vast knowledge to decipher the cultural references. 

Instead, the focus is on presenting an experience.

This story centres on an unidentified first-person narrator, who is the best friend of a similarly unidentified terminally ill patient. An yet, we are aware that Hempel wrote the short-story after the death of her friend.

The short-story is a dance between introspection and retrospection. 

It is embedded in humour and stories (end of the line, flamingos, Eskimos, subscription) as well as multiple reference to popular culture. What other funny moments and stories do you see?

The short-story is organize around the theory of the five stages of grief: 

•Denial
•Anger
•Bargaining
•Depression
•Acceptance

Shakespeare e modo dramático

24 Março 2023, 09:30 Patrícia Soares Martins


Hamlet, de Shakespeare: 2º e 3º actos. 
Algumas particularidades do estilo dramático segundo Emil Staigger: a tensão dramática. 

Shakespeare e modo dramático

24 Março 2023, 08:00 Patrícia Soares Martins


Hamlet, de Shakespeare: 2º e 3º actos. 
Algumas particularidades do estilo dramático segundo Emil Staigger: a tensão dramática. 

O conceito de Intertextualidade

23 Março 2023, 15:30 Margarida Madureira


Intertextualidade e textualidade (J. Kristeva). Intertextualidade, leitura e interpretação (M. Riffaterre, W. Iser).
Intertextualidade e memória: análise do poema “Ressurgiremos”, de Sophia de Melo Breyner Andresen.