Sumários

Culture related components

5 Novembro 2021, 08:00 Zuzanna Zarebska

•Perception: the volume of environmental stimuli.•Culture places criteria on how we experience the world sensorially.•People from different cultures perceive the world differently.•The socio-cultural elements have significant influence on our symbol and sense making. These elements are belief, value (ethics, aesthetics, morality), attitude and world-view. •Values represent things we hold important in our lives and are a motivating force behind our behaviours.•Ex: harmonious lifestyle in contrast with frankness, honesty and openness. •World-view: our orientation towards the philosophical aspects of life and one of the most important elements in intercultural communication.

•Patterns of cognition•West: linear, cause and effect thinking process that influences rationality and reasoning. (systematic and in-depth problem-solving)

•Asia: holistic approach. Problems are interrelated and complex, requiring greater emphasis on the collective.
•Nonverbal behaviour
•Gestures, facial expressions, eye contact and gaze, posture, movement, touch, dress, silence, use of space, use of objects. These show remarkable variance across cultures. 
•Context: what is correct or incorrect for situations? Or expected

Apresentação dos alunos


Do oriente como ameaça ao holocausto: a banalidade do mal

4 Novembro 2021, 09:30 Marta Pacheco Pinto

Concluiu-se a discussão em torno da retórica orientalista, através da análise de exemplos ilustrativos de duas, entre outras, tendências recorrentes na representação do oriente: o oriente feminino (espaço de devassidão e libertinagem) e o oriente masculino (espaço de selvajaria e barbárie). O último, patente na imagem do oriente como espaço de ameaça, foi interrogado a partir de discursos oitocentistas sobre o “perigo amarelo”, que a pandemia covid-19 veio reacender. A discussão deste mito serviu de ponte para introduzir o tema do holocausto e da (in)tolerância, usando como ponto de partida o conceito de banalidade do mal (Hannah Arendt). Apresentou-se um breve excerto do filme O Leitor (2008), em que o conceito é encenado, para tentativa de definição conjunta do conceito na próxima aula.


(Em virtude da greve parcial do metro, muitos alunos não puderam assistir à aula, por isso não foram marcadas faltas.)


Identity and Cultural Communication (III)

3 Novembro 2021, 09:30 Roxana Stela Ciolaneanu

  • racial identity;

  • ethnic identity;

  • religious identity;

  • regional identity;

  • national identity;

  • age identity;

  • class identity;

  • personal identity.


O orientalismo de Edward Said

3 Novembro 2021, 09:30 Marta Pacheco Pinto

A aula centrou-se na leitura e discussão de excertos selecionados de Orientalismo (1978), de Edward Said, o qual foi abordado como uma teoria da representação da alteridade ou forma de tradução cultural. Exploraram-se as diferentes aceções do termo e como se interrelacionam, sublinhando que o orientalismo consiste num sistema de representações ou discursos sobre o Oriente pelo qual se construiu o saber ocidental sobre esta alteridade e se autorizou uma determinada imagem a seu respeito. Operacionalizou-se o conceito através da análise tanto de exemplos diversos trazidos pela docente como através das considerações de Said a respeito da obra de Gustave Flaubert.


Understanding and Applying Intercultural Communication

29 Outubro 2021, 08:00 Zuzanna Zarebska

"Understanding and Applying Intercultural Communication in the Global Community: The Fundamentals" (McDaniel, Samovar, 2013)Foi discutido o enquadramento de comunicação intercultural como uma realidade histórica e como uma disciplina.

•What is culture?•Culture is ”that complex whole which includes knowledge, belief, art, morals, law, custom and any other capabilities and habits acquired by man as a member of society” (Sir Edward Burnett Taylor, 1871)

•“What really binds men together is their culture – the ideas and the standards they have in common” (Ruth Benedict, 1959)
•Culture is “a historically transmitted pattern of meaning embodied in symbols, a system of inherited perceptions expressed in symbolic forms by means of which men communicate, perpetuate, and develop their knowledge about and attitudes toward life” (Clifford Geertz, 1973)

•“Culture is the rules for living and functioning in society”
•“Culture is learned”, acquired through education, interactions, observations and imitations 
•”Culture is transmitted intergenerationally”
•“Culture is symbolic”: the ability to produce, decipher and use symbols
•“Culture is dynamic”
•“Culture is Ethnocentric”: the tendency to view one’s culture as superior to others