Sumários

The Cultures in "Heart of Darkness"

23 Fevereiro 2024, 12:30 Mário Vítor Bastos


The Cultures in Heart of Darkness.

Verga, Libertà (Freedom)

23 Fevereiro 2024, 11:00 CARLO ARRIGONI


Análise de Libertà (1882) de Verga. A história da revolução de Bronte de 1860. As razões dos revolucionários. A violência dos revolucionários e as execuções sumárias do exército. A representação da multidão como fenómeno natural e dos revolucionários como feras. Um conto anti-histórico: a desigualdade como facto natural (confronto com outras revoluções representadas nas obras de Verga).

Geertz, "Deep play" /2

22 Fevereiro 2024, 09:30 Chiara Nifosi


In this second session on Geertz' essay "Deep play", we continued and completed our discussion of the text. We highlighted the following points: the idea of "focused gathering", drawn from Goffman's analysis of the patterns of participation into socially relevant situations, and used by Geertz to interpret the cockfight; the importance of betting as it reproduces the structures of alliances and rivalry that regulate the community; Bentham's notion of deep play and its applicability to the Balinese case; the Balinese cockfight as a form of meta-social comment or narrative that Balinese give of their own social structure; the parallelism between art / poetry and cultural practices such as the cockfight; the anthropological approach that sees culture as a text. 

Fernão Mendes Pinto, "Peregrinação" (caps. 132-137)

21 Fevereiro 2024, 18:30 Pedro Madeira


Apresentação geral da obra de Fernão Mendes Pinto.
Contexto histórico: império português do Oriente
e primeiros contactos com o Japão.
Características da narração: autobiografia e verdade,
"exotismo crítico" e "exotismo simpático".
Bibliografia sugerida: António José Saraiva,
"Fernão Mendes Pinto" (Lisboa: Europa-América, 1958).

Fernão Mendes Pinto, "Peregrinação" (caps. 132-137)

21 Fevereiro 2024, 17:00 Pedro Madeira


Apresentação geral da obra de Fernão Mendes Pinto.
Contexto histórico: império português do Oriente
e primeiros contactos com o Japão.
Características da narração: autobiografia e verdade,
"exotismo crítico" e "exotismo simpático".
Bibliografia sugerida: António José Saraiva,
"Fernão Mendes Pinto" (Lisboa: Europa-América, 1958).